måndag 10 januari 2011

Köttfärsomelett


Igår satt jag och surfade runt efter nya spännande recept och när min man gick förbi fick han syn på detta och utbrister "kan vi inte äta det i morgon?"

Jag var inte svårövertalad och det lät ju gott och det verkade lätt att laga till :-)

Både jag och min man rekommenderar denna rätt, väldigt god, lätt att tillreda och man blev behagligt mätt!


4 port.

500 g nötfärs
salt och peppar
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
3 msk vatten
1,5 msk tomatpuré
timjan

Botten:
2 msk smör
4 ägg
1 dl grädde
1 msk oregano

Täcke:
2 dl riven ost
1 dl grädde
2 dl crème fraiche
10 cocktailtomater


Gör så här:
1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Hacka lök och vitlök och bryn i stekpanna. Tillsätt köttfärsen och bryn tills den är genomstekt. Salta och peppra. Häll i vattnet, tomatpurén och hackad färsk timjan och låt puttra tills vätskan kokat bort.

3. Vispa äggen med grädde och oregano och häll i en smörad gratängform. Grädda i ugnen i cirka 8-10 min. Ta ut och lägg på fyllningen. Höj värmen till 225.

4. Fördela köttfärsen i pajformen. Blanda grädde, crème fraiche och ost i en separat bunke och häll smeten över köttfärsen. Fördela halverade cocktailtomater över pajen. Grädda tills osten smält och den fått lite färg, ca 15 minuter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar