onsdag 5 januari 2011

Kycklingpaj med smaker från Mexico


Kyckling tycker jag har en tändes att bli torr men det finns ett antal rätter där den inte alls blir det och denna rätt är en sådan.

Jag har idag ätit den för första gången och den kommer upp på 3-i-topp-listan över pajer, riktigt god!


4-6 port

3 dl vetemjöl
125 g smör
2 msk kallt vatten
1 nypa salt

1 liten röd paprika, finhackad
0,5 grillad kyckling, finhackad
1 röd lök, finhackad
10 färska champinjoner, finhackade
1 ask Philadelphiaost
0,5 burk Chunky salsa
1 tsk sambal oelek
200 g riven ost, texmex


Gör så här:
Sätt ugnen på 225 g. Blanda ingredienserna till pajdegen och tryck ut i en pajform, förgrädda i ca 10 min.

Rensa kycklingen och strimla den. Bryn kyckling, paprika, lök och champinjoner. Tillsätt salsa sambal oelek och Philadelphiaost och låt puttra ihop en stund. Häll över kycklingblandningen och toppa med den rivna osten. Gratinera 10-15 min eller tills osten smält.

Servera med en god blandad sallad och guacamole.





3 kommentarer:

  1. Ser ut att vara en fantastiskt krämig och god paj. Gillar smakerna!!

    SvaraRadera
  2. Ja, då är det verkligen dags att du testar både fikon och chèvre. Chévre är det förstås inte alla som gillar. jag gjorde inte det för ett par år sedan, men nu fullkomligt älskar jag det.

    SvaraRadera
  3. Åh, det låter ju jättegott! Jag håller med om att kyckling lätt kan upplevas som torr. Men det här får jag ju ta och testa! :-)

    SvaraRadera