onsdag 12 januari 2011

Lövbiffgratäng


Då jag gillar lövbiff väldigt mycket blev jag glad när jag surfade runt på olika matbloggar och såg att flera rekommenderar denna rätt. Jag har dock ändrat lite i receptet :-)

Gratängen är otroligt god så även jag rekommendera denna lövbiffgratäng!


4 port

500 g lövbiff, strimlad
3 msk soja
2 msk kalvfond
2 vitlöksklyftor, pressade
250 g färska champinjoner
1 stor purjolök, strimlad
1 stor röd paprika, hackad

Sås:
3 dl vispgrädde
2 dl crème fraiche
175 g ädelost, på tub
2 tsk timjan
pepparmix

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Lägg det strimlade köttet i en bunke med soja, fond och vitlök. Låt marinera i minst 15 min.

Fräs purjolök, champinjoner och paprika i lite smör. Lägg över i en ugnsfast form. Fördela de marinerade köttet ovanpå.

Koka ihop en sås av grädde, crème fraiche, mjöl och ädelost. Krydda med timjan och pepparmix. Rör om och låt koka i ca 3 min. Häll såsen över köttet och tillaga i mitten av ugnen i ca 30 min. Täck med aluminiumfolie i slutet så det inte blir bränt.

Servera med äggnudlar.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar